Fikk inn en 60 årig mann idag med skuldersmerter ventralt også litt brystsmerter ve.side.Plaget siden mai 2009 .Smertene kom et par dager etter en hjerteop(stent).
Smertene er mest utalt om morgene og han har smerter om natten hvis han blir liggende på ve.skulder.Kan bruke armen til alt mulig uten at de konstante smertene øker.Har tidligere i fjor sommer fått to cortisoninjeksjoner som ga smertelette kun 14 dager.Litt stiv i nakke samme side.
Har nettopp vært på rehabiliteringsopphold og fått rekvisisjon til fysioterapi for den vonde skulderen.
Bruker endel hjertemed ellers ingen plager.(op kreft mave 2006 ,uføretrygdet)
Ved undersøkelse er det eneste jeg finner en betydelig hypersensitiv pectoralis major og minor ve side.Isometrisk test gir smerter i problemområdet.
Pas. forteller også at han i hele denne perioden har vært engstelig for at det kan være sympromer fra hjerte selv om ALLE(leger ,fysioer) har fortalt ham at hjerte er gulle godt igjen.(MEN INGEN HAR UNDERSØKT SKULDER OG BRYST,IKKE TATT PÅ HAN ENGANG
Forteller han om min hypotese til sensitivisering av pectoralismuskulaturen(ufarligjør plagene) og ber han flere ganger daglig til neste gang strekke på muskelen så lenge dette ikke forsterker plagene.
Kan det være så enkelt?(Siden han har hatt kreft i mave vil jeg henvise til rtg dersom bedring uteblir men det er ikke noe i sykehist.,røde flagg, som tyder på metastaser
Hvorfor har "vi" sluttet å ta på folk?
RIN