Kasustikk-brystsmerter

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Kasustikk-brystsmerter

Innlegg rolf-inge » Tir Mar 09, 2010 3:00 pm

Hei!
Fikk inn en 60 årig mann idag med skuldersmerter ventralt også litt brystsmerter ve.side.Plaget siden mai 2009 .Smertene kom et par dager etter en hjerteop(stent).
Smertene er mest utalt om morgene og han har smerter om natten hvis han blir liggende på ve.skulder.Kan bruke armen til alt mulig uten at de konstante smertene øker.Har tidligere i fjor sommer fått to cortisoninjeksjoner som ga smertelette kun 14 dager.Litt stiv i nakke samme side.
Har nettopp vært på rehabiliteringsopphold og fått rekvisisjon til fysioterapi for den vonde skulderen.
Bruker endel hjertemed ellers ingen plager.(op kreft mave 2006 ,uføretrygdet)
Ved undersøkelse er det eneste jeg finner en betydelig hypersensitiv pectoralis major og minor ve side.Isometrisk test gir smerter i problemområdet.
Pas. forteller også at han i hele denne perioden har vært engstelig for at det kan være sympromer fra hjerte selv om ALLE(leger ,fysioer) har fortalt ham at hjerte er gulle godt igjen.(MEN INGEN HAR UNDERSØKT SKULDER OG BRYST,IKKE TATT PÅ HAN ENGANG :shock: )
Forteller han om min hypotese til sensitivisering av pectoralismuskulaturen(ufarligjør plagene) og ber han flere ganger daglig til neste gang strekke på muskelen så lenge dette ikke forsterker plagene.
Kan det være så enkelt?(Siden han har hatt kreft i mave vil jeg henvise til rtg dersom bedring uteblir men det er ikke noe i sykehist.,røde flagg, som tyder på metastaser :? )Ja vi får se på fredag for da kommer han tilbake!
Hvorfor har "vi" sluttet å ta på folk?

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Re: Kasustikk-brystsmerter

Innlegg fysiospiren » Tir Mar 09, 2010 3:40 pm

rolf-inge skrev:Hvorfor har "vi" sluttet å ta på folk?
RIN ;) ;) ;)

Jeg husker en gang for en tid tilbake at du hadde møtt fysiostudenter (ex-studenter) som hoppet av studiet da de fant ut at yrket gikk ut på å "ta på syke mennesker". Kanskje det er noe i denne holdningen problemet ligger?? Har folk sett for seg jobber på landslaget med Roar Robinson & CO. Reise rundt med Carew og Riise i Ferrarier og dyre designerdresser(??) Vel virkeligheten kunne jo ikke vært særlig lenger unna. Og hvem faen har sagt at det er så jævla fett?

Nei, det er altfor mange leger, fysioer, kiroer osv. som ikke gjør jobben sin :x :x :x

Takk igjen for en fin kasus! Ha en fin dag!
fysiospiren

Innlegg Ole » Tor Mar 11, 2010 1:13 pm

Fikk en telefon fra en for en liten stund tilbake. Skulder smerter etter fall på skulder. Betydelige nattsmerter. Fått paralgin forte av fastlegen sin 3 ggr pr dag. Gruet seg til nettene for det var da det var værst. Hatt kreft for mange år tilbake. Ikke undersøkt skulderen og ikke henvist til noen som kan gjøre det :roll: Her burde det vært tatt rtg uansett. Kan være metastaser selv om det var et fall på skulderen. Men neida, bare pushe på med mere smertestillende :roll: Vedkommende bodde et stykke unna meg så jeg henviste til MT i nærheten. Vet ikke om vedkommende fulgte opp eller ikke.
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Innlegg rolf-inge » Fre Mar 12, 2010 11:02 am

Hei!
Det var så enkelt!
Kontrolli dag ,kan sove uforstyrret på ve side ingen smerter leneger ,tøyd regelmessig siden første konsultasjon ,fremdeløes "stram" hypersensitiv i muskulatur men har nå normal kraft ved isometrisk test .Betrakter seg sel som god igjen og er på vei til hytta for å jobbe litt.
Han skla fortsette å strekke av og til kun for å seom sensitiviseringen letter ikke for å "tøye".Tar deretter kontakt om 14 dager evt tidligere hvis han får residiv av plager som han ønsker å få vurdert.
Deilig med slike pasienter :D (ikke mye å tjene på dem :D men meget tilfredstillende alikevel)
RIN
rolf-inge

Innlegg fysiospiren » Fre Mar 12, 2010 1:35 pm

rolf-inge skrev:Deilig med slike pasienter :D (ikke mye å tjene på dem :D men meget tilfredstillende alikevel)
RIN

Det er jo nettopp derfor vi er i dette yrket! Er det ikke?!

Vi ønsker jo først og fremst å gjøre pasienter bedre. Hjelpe de til et bedre funksjonsnivå og økt livskvalitet. Lønn, status og alt annet kombinert med det burde være sekundært!! Jeg ser en skummel utvikling i "pasientbehandler-verdenen", spesielt kiropraktikken, hvor pasientens rettigheter, meninger og ønsker er blitt plassert langt bak i rekken, til fordel for å øke en allerede stappfull lommebok. !KRISE! :twisted:
fysiospiren

Innlegg Vegardo » Fre Mar 12, 2010 3:01 pm

fysiospiren: Hva lærer dere om oppfølgende behandlinger, forebyggende behandling? Her hjemme har man jo de i din bransje som går hardt ut med at man skal "sjekke ryggen" nærmest som man tar bilen til EU-Kontroll. Interessant å vite hva studentene lærer på dette området.
Vegardo

Innlegg fysiospiren » Fre Mar 12, 2010 4:04 pm

Først må jeg jo si at jeg kun går på 2. semester (av totalt 10!), så det er fint lite vi har begynt å lære om ren kiropraktisk behandling enda. Første 6 semestrene er jo helt identisk med medisinstudiet her nede, så kommer de kiropraktiske fagene i tillegg (arbeidsmengden er tidvis absurd sammenlignet med de som går lege). Så derfor vet jeg ikke hvordan skolen stiller seg til sånt, men mitt inntrykk av de kiropraktorene som har vært og forelest har vært utelukkende positive så langt. De er jo PhD alle sammen, og virker som de er mest opptatt av at kiropraktikk skal fremstilles som en seriøs fagprofesjon og integreres i sykehusene. Det jobbes det knallhardt og målrettet med her nede, og det er deilig å se at det endelig begynner å gi resultater. Dessverre er det mange innen kiropraktikken som gjør en god jobb med å ødelegge dette ryktet. Blant annet de som hevder at kiropraktikk bør bevege seg bort fra den naturvitenskaplige forklaringsmodellen. Det gjør meg forbannet.

På det personlige plan så kan jeg jo ikke som fysioterapeut snakke varmt om "forebyggende behandling av ryggen" hos kiropraktor. Jeg mener selv vår viktigste rolle er å være et verktøy pasientene kan bruke til å få "hjelp til selvhjelp". Jeg mener vår jobb er å motivere pasientene i størst mulig grad til livsstilsendring der det behøves, og komme med gode råd ift trening. Behandlingen, dog passiv, kan være et nyttig verktøy, men jeg mener vår viktigste oppgave ligger i å formidle hva pasientene kan gjøre selv. Altså legge makten i deres hender. Det verste jeg møter er kiropraktorer som bevisst avhengiggjør pasientene av behandlingen ved å direkte forklare pasientene "det er ingenting du kan gjøre selv, men et par kjappe justeringer så er problemet løst". Virker som det er urovekkende mange som har oppsøkt et yrke uten helt å være klar over at det faktisk er mennesker vi jobber med.
fysiospiren

Innlegg rolf-inge » Fre Mar 12, 2010 8:28 pm

Hei fysio!
Bevarer du de holdningene du her viser i forhold til pasienter(mennesker) og faget ditt tror jeg du vil få mange fornøyde pasienter i fremtiden. ;)

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest