Hei!
Har for mange år siden vært i den situasjonen som Sigurd snakker om hvor det var greit at kronikerene kom og fikk sine regelmessige beh. 2 g iuka .
Jeg og pas. var fornøyd uten at han/hun ble noe bedre(vedlikeholdshandling) og ansvaret for rehabiliteringen var min via kun passive beh.tiltak.Etterhvert forsto jeg at skulle jeg holde ut i faget måtte jeg gjøre visse endringer.Jeg begynte nemlig å vurdere på om det jeg holdt på med var noe å satse på over tid.Jeg gruet meg nærmest til mange av disse "tomme" passive behandlingstimene,gherne kombinert med noen øvelser i forkant av beh(lønnsomt takstmessig).
Etter noen år som fysio. stakk jeg fingeren i jorda å så at jeg måtte komme meg videre i fagutviklingen for å gjøre heverdagen mere interessant og kanskje kunne tilby pas. noe mere enn det det jeg hadde hatt å tilby frem til da.Gradvis i min egen fagutvikling innså jeg etterhvert at hovedansvaret når det gjelder rehabilitering,hva det enn rehab.måtte innebære ,lligger hos pasientene.(og det ønsker også de fleste av dem,bare tør å spørre

)
Klart jeg fremdeles har mange kroniske smertepas. ,dem men de vet at hos meg er det kun hjelp til selvhjelp når de føler at de periodevis trenger min assistanse.
Sitat kriskul:Flere aktivitetstilbud/sosiale tiltak for eldre kunne kanskje begrenset pågangen på klinikkene?
I Tromsø har vi et lavterskeltibud til de som er sykemeldte ,går på attføring ,rehab.uføretrygdede,AKTIV PÅ DAGTID.
Koster 300kr i året,ja året

shvor du kan delta på forskjellige fysiske aktiviteter,2-3 g i uka veiledet av en instuktør(helsestudio (etasjen over meg

,svømming,chigong ,stavgang,bowling osv osv)et supertilbud for å få mennesker til å bruke kroppen og treffe andre(sosialt)
Skal vi jeg motivere mennesker(ofte disse som er gruppen hvor langtidsykemeldingene skrives ut-er kostbare for vårt samfunn

) til viktigheten av regemessig trim/mosjon, fysisk aktivitet tror jeg slike tiltak som AKTIV PÅ DAGTID kan være en av veiene vi må gå.
Sitat Ole:Jeg syntes det kun skulle tildeles 4-5 treninger med fysioterapeut.
Selv gir jeg mange av mine pas. noen få timer meg øvelser de deretter skal de trene på egenhånd eller f.eks kombinert med treningstudio øvelsene ved APD.
Tar dem inn til kontroller hver uke evt 14 dag i begynnelsen slik at de kan få korrigert /progrediert spesialøvelse og motivert dem til fortsatte sin aktive rehabilitering.Oppfølging er viktig det gir pas. klar beskjed om.Mange er faktisk redd for å gjøre "feil" og trenger ofte kun feedback på at de gjør en utmerket jobb(uten meg).Jeg er flink til å rooose pas. egeninnsats

og for mange er nok dette viktigere enn vit ror om vi skal få dem til å fortsette egentreningen(rehabiliteringen)MEN jeg er også veldig nøye på å fortelle dem at det er bare å sende meg en SMS hvis de blir verre før neste konsultasjon.Denne psykologiske tryggheten jeg her gir dem fører til at deIKKE ringer noe mer enn tidligere men heller mindre.
Faget vårt kan "alldri" bli kjedelig ,da er det noe galt med våre holdninger .Sitter her og repeterer noen nervemobiliseringsteknikker fra siden til Shacklocks clinical solutions som Ole tipset oss om en tid tilbake,grunnet noen "vanskelige pas."
RIN