Holder vi for lenge på pas.?

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Re: Holder vi for lenge på pas.?

Innlegg Stig » Fre Jan 29, 2010 12:56 pm

....men hadde vært fint å vært fysioterapeut der når behandlingen koster 450,- pr 30 min....... (spørs bare hva husleien er....)
De som jobber uten refusjon sammen med meg koster for tiden 250,- for 30 min - kanskje alt for billig....?
Stig

Innlegg Vegardo » Fre Jan 29, 2010 1:14 pm

Ja, hvorfor skal massasje hos massør med knapt 1 års utdannelse koste mer enn fysioterapi hvor utdannelsen er 3-4 år? Altfor mange steder koster massasje 30min 300kr og fysioterapi (privat) 250-280. Hvorfor er det slik?
Vegardo

Innlegg Ole » Fre Jan 29, 2010 1:37 pm

Vegardo skrev:Ja, hvorfor skal massasje hos massør med knapt 1 års utdannelse koste mer enn fysioterapi hvor utdannelsen er 3-4 år? Altfor mange steder koster massasje 30min 300kr og fysioterapi (privat) 250-280. Hvorfor er det slik?

En massasje er kanskje noe man tar seg råd til innimellom (ihvertfall slik det er med andre velværeprodukter)... fysioterapi er noe man går til tre ganger i uka. Ellers er det vel godt hjulpet av at fysioterapi har vært subsidiert og forventes å være billig. Har sett de som forventer bedre hjelp hos massører (som tar i litt) enn fysioterapeuter (som har vært fislete med bløtdelsbehandlingen).
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Innlegg rolf-inge » Fre Jan 29, 2010 3:30 pm

Hei!
Massere alldri ser ikke behov for det reint faglig og overlater denne "kosebehandlingen" til massører.De må gjerne ta500kr halvtimen for min del.Guuud å kjedelig !!!
(NB!Men ikke på dem en er glad i:P )

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg Redbull » Fre Jan 29, 2010 4:00 pm

Massasjetimer kan man tjene mye penger på. Ja det er kose beh, men vi fysioer uten avtale må jo tjene penger.
En bra massasjebok
http://www.amazon.co.uk/Structural-Body ... 484&sr=8-1
Redbull

Innlegg fysiospiren » Fre Jan 29, 2010 4:39 pm

Når det gjelder yrkesetikk ser jeg ikke helt den store forskjellen på å fore pasienten med diffuse og udokumenterte forklaringsmodeller, og alle DT fysioterapeutene som har 4 pasienter på en gang i gamle, nedslitte fysikalske institutt hvor man legger på varmepakninger så det dugger på rutene og et TENS apparat som surrer og går i hvert behandlingsrom. Kiropraktikken har mye ugress, men ikke kom her å si at yrkesetikken blant fysioterapeuter er å hoppe i taket for heller.

Da jeg jobbet som kommunefysio virket det som hver dag var norsk mesterskap i kaffedrikking og rompesitting. Mange kom på jobb kl. 10 og gikk kl. 14 (fleksitid?????). Folk på forumet her er raskt ute med å generalisere yrkesgrupper andre enn fysio, men når slike ubehagelige sannheter kommer frem trår man stillere...?
fysiospiren

Innlegg Zorro » Fre Jan 29, 2010 5:50 pm

fysiospiren skrev:Når det gjelder yrkesetikk ser jeg ikke helt den store forskjellen på å fore pasienten med diffuse og udokumenterte forklaringsmodeller, og alle DT fysioterapeutene som har 4 pasienter på en gang i gamle, nedslitte fysikalske institutt hvor man legger på varmepakninger så det dugger på rutene og et TENS apparat som surrer og går i hvert behandlingsrom. Kiropraktikken har mye ugress, men ikke kom her å si at yrkesetikken blant fysioterapeuter er å hoppe i taket for heller.

Da jeg jobbet som kommunefysio virket det som hver dag var norsk mesterskap i kaffedrikking og rompesitting. Mange kom på jobb kl. 10 og gikk kl. 14 (fleksitid?????). Folk på forumet her er raskt ute med å generalisere yrkesgrupper andre enn fysio, men når slike ubehagelige sannheter kommer frem trår man stillere...?

Tja, trår stillere....
Hva skal man egentlig si da?
I min hverdag kommer ikke slike sannheter frem, for hverken jeg eller kollegaen min har varmepakninger. En gammel TENS ligger det riktignok i en hylle her, men bruksanvisningen er borte, så jeg er litt usikker på hvordan den fungerer (Men det spiller kanskje ikke noen rolle uansett, det er jo takstene som er det viktige og ikke effekten :lol: ) og jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett så mange varmepakninger og TENS apparater da jeg var i praksis eller turnus heller. Så da er det jo hovedsaklig her på forumet jeg får inntrykk av at dette er utbredt.
Å behandle flere pasienter samtidig er vel heller ikke lovlig, så du bør kanskje tipse NAV om dette?

At det er mye kaffedrikking og rompesitting blant kommunefysioer tror jeg nok du har noe rett i.
Men det tror jeg er mer ett generellt kommuneproblem, fremfor ett spesiellt fysioproblem.
Zorro

Innlegg fysiospiren » Fre Jan 29, 2010 6:14 pm

Dette forumet er jo stappfullt av seriøse folk som er (hvert fall virker i mine øyne) veldig reflekterte og ydmyke i forhold til egen fagutøvelse. Forventer ikke veldig mye varmepakning og TENS av folkene her inne, men det betyr ikke at det ikke forekommer. Kanskje har jeg vært veldig uheldig i mine hospiteringer og arbeid i privat praksis, men i mine øyne er én klinikk som holder på slik en for mange. Og det er ikke bare én, for å si det sånn.

Det at det ikke er lovlig å behandle flere, ser ikke ut til å stoppe en del av disse klinikkene. Dessverre.

At det er et generelt kommuneproblem og ikke et fysioproblem er jeg for så vidt enig i. Poenget mitt er at det forekommer, men det snakkes ikke noe om. Det er nettopp dette jeg mener fysioterapeutene her inne er altfor flinke til. Utrolig flinke til å generalisere kiropraktorene (kanskje fordi det er en liten gruppe). Men hvor mange fysioterapeuter jobber i kommunen i Norge? Altså ikke privat med DT, men ren kommunestilling? Ganske mange. Der hvor jeg jobbet var det 12 fysioterapeuter, og arbeidsmoralen og innsatsen var mildt sagt begredelig. Hendte flere ganger at folk ikke kom på jobb før 12...De hadde vært på konsert dagen før og var fyllesyke. De hadde ingen pasienter den dagen uansett, bare noen søknader og fylle ut og sende til NAV....(what the fuck?) Hadde denne stilen vært kjørt i privat praksis, eller på et sykehus for den del, hadde jo systemet brutt fullstendig sammen.

Det er lett å bruke unnskyldningen at fysioterapeutene er så stor gruppe, så det er nødt å være en del som ikke er "up to par". Det oppleves allikevel provoserende å bli hengt ut som "kiropraktor", fordi man henviser til hårreisende videoer på youtube av kiroer som snakker varmt om subluxationsteorien. Jeg føler selv at min utdannelse på kiropraktorutdanningen i Danmark er hestehoder mer seriøs, hard og forskningsbasert som utdanningen jeg gikk i Oslo (fysioterapi). Dette tror jeg f.eks. Ole her inne vil si seg enig i, som virker som han har pratet med en del folk som har gått på HiO.
fysiospiren

Innlegg Zorro » Lør Jan 30, 2010 12:01 am

Vel, personlig sier jeg ikke så mye om kiropraktorer, hverken på godt eller vondt, da jeg ikke vet så mye om hvordan de jobber.
Men utfra det jeg har lest på dette forumet virker det som om dette med sublux osv, hovedsaklig er ett amerikansk fenomen. Og hvis det er tilfelle, så vil dette kanskje forsvinne av seg selv med tiden? Jeg ser fra kiropraktikk.no at studentfordelingen nå fordeler seg slik :For øyeblikket studerer i underkant av 300 personer kiropraktikk i utlandet. 42% av dem studerer i England, 29% i Danmark, 23% i Australia og 6% i USA.
http://kiropraktikk.no/?pageID=52&ItemID=36

Og når det gjelder den siste "saken" ang kiropraktorene med behandling av ADHD etc, så står det jo ganske klart på kiropraktorforbundets hjemmesider at dette ikke er kiropraktikk.

Jeg går også utfra at NFF vil si det samme, om media hadde tatt tak i en evt sak med samlebåndsbehandling med varmepakninger hos fysioer.

Men som ett lite sidespor. Så syns jeg jo det er litt intressant dette med kiropraktikk, fysioterapi, manuellterapi, naprapati etc.
For hva er egentlig hva?
Da jeg var på cyriaxkurs deltok det også naprapater der, og da jeg var på redcordkurs var det faktisk både 2 naprapater, 1 kiro, 1 MT'er og resten fysioer der.

Hvis jeg gjennomfører en cyriaxundersøkelse, og videre bruker redcord i behandling, så er vel dette fysioterapi?
Og om en naprapat foretar en cyriaxundersøkelse og bruker redcord i behandlingen så er han vel allikevel en naprapat?
Eller?
Zorro

Innlegg Kriskul » Lør Jan 30, 2010 1:25 am

Zorro skrev:Men som ett lite sidespor. Så syns jeg jo det er litt intressant dette med kiropraktikk, fysioterapi, manuellterapi, naprapati etc.
For hva er egentlig hva?
Da jeg var på cyriaxkurs deltok det også naprapater der, og da jeg var på redcordkurs var det faktisk både 2 naprapater, 1 kiro, 1 MT'er og resten fysioer der.

Hvis jeg gjennomfører en cyriaxundersøkelse, og videre bruker redcord i behandling, så er vel dette fysioterapi?
Og om en naprapat foretar en cyriaxundersøkelse og bruker redcord i behandlingen så er han vel allikevel en naprapat?
Eller?

Veldig interessant dette. Pasienten mottar samme behandling, samme sansemotoriske stimuli, men likevel skal behandlingen klassifiseres etter hvem terapeuten er/hvor terapeuten tok sin utdannelse..... I løpet av de neste 15-20 årene vil vi nok bevege oss i retning av at vi alle vil dele samme yrkestittel. Om denne tittelen blir en av de ovennevnte, eller et mer eller mindre elegant kompromiss a la "muskel-skjelett terapeut" vil tiden vise.
Kriskul

ForrigeNeste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest