Anders skrev:Selv har jeg sett endel ferske klipp på YouTube med intervjuer av studenter på Palmer skolen i USA. Det går jo i "subluxation" og "innate intelligence". Disse "akademisk" utdannede kiropraktorene blir automatisk godkjent i Norge som primärkontakter!? Som jeg har nevnt för, debatten har rast på svenske Dagens Medicin (blogginnlegg) og kommentarene avslörer ganske så mye i min mening. Alle anonyme forresten. De eneste som skriver under med eget navn er svenskutdannede.
Kiropraktorens fremste "verktöy" har alltid värt og er fortsatt spinal manipulation. Når din identitet som yrkesutöver baseres hovedsakelig på en teknikk, så skapes det en hel industri runt om for å opprettholde status quo.
Kiropraktikkens identitet skal ikke belage på en "teknikk" dette er noe man går bort fra på de fleste skoler, identiteten skal mer gjenspeile en ekspertise til å diagnostisere og behandle lidelser i muskel- skjelettsystemet. Hvis man reduserer kiropraktikk til manipulasjon er det noe alvorlig galt. Når det gjelder Palmer, så skal det sies at den skolen har blitt betydelig mye bedre, og det publiseres faktisk mye fra Palmer, bla. Pickar jobber og forsker fra Davenport. Svenske kiropraktorer kan være verdens beste behandlere, og de får autorisasjon i Norge som kiropraktor, men de får ikke medlemskap i NKF grunnet at skolen ikke holder ECCE standard, og har heller ikke de akademiske krav som stilles for å få universitetsgodkjennelse på plass, når dette skjer vil nok skolen bli godkjent.
Det viser seg jo at det spiller ingen rolle på hvilken skole man går på om man blir en total gærning eller ikke, jeg vet om de som har kommet ut fra SDU i Danmark og blitt totalt omvendt til den superreligøse kiropraktorsekten som kun går etter penger og "spesifikkk justering". Mens andre studenter som har kommet fra skoler ala Palmer har blitt totalt omvendt. Det er pengene som styrer dette, og skolenes mangelfulle evne til å diskutere dette med studentene i studietiden. Da blir det heller at de søkende studenter blir lokket av en tulling i dyr dress og mye penger til å drive slik som ham fordi de anser det for å være vellykket.
Når det gjelder den svenske skolen så har jeg ingen ting imot den, så lenge de oppnår full akkreditering fra universitet og ECCE slik at de opprettholder en kvalitetssikret standard. De må også få fram et forskermiljø som publiserer i medline tidskrift.
Når det gjelder USA og kiropraktikk så er det et land som er i dyp krise (økonomisk og kiropraktormessig), der henter man inn studenter for å suge ut penger av dem på mange av skolene, og skaper halvreligiøse videoer al.a. youtube. Nå skal det sies at youtube ikke er et kritisk utgangspunkt for å vurdere Palmer, men man pleier ikke å anbefale studenter å reise til USA for å ta utdanningen, de skolene som anbefales er AECC, SDU og CMCC siste i Canada. Den svenske skolen anbefales ikke da den ikke er ECCE godkjent, den leder heller ikke fram til noe akademisk grad slik at man kan ikke ta mastergrader som etterutdanning, og man kan heller ikke ta en PhD. Dette er helt klar informasjon fra NKF til alle som skal studere kiropraktikk. Det at noen likevel velger den svenske skolen får så være deres valg. Det betyr ikke at de blir en dårlig behandler, men det er ikke det som er problemet heller, det er den akademiske grunnpillaren i utdannelsen som har tidligere vært for dårlig, og derfor har man ikke godkjent den svenske utdannelsen.
Et blogginnlegg gir en viss innsikt, men det er alt for subjektivt til å gjøre seg opp en mening - og de kommentarene som følger i et kommentar felt kan være fornuftige de, men likevel sier det ingenting om standard ved utdanning. Det må man komme fram til gjennom undersøkelser og evaluering av skolen. Som sagt man kan komme fra en dårlig skole og bli et meget fornuftig individ, eller riv ruskende gal og komme fra den beste skolen. Men litt av målet er å ha en lik akademisk standard.