Holder vi for lenge på pas.?

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Re: Holder vi for lenge på pas.?

Innlegg Kriskul » Lør Jan 30, 2010 1:34 am

rolf-inge skrev:Hei!
Massere alldri ser ikke behov for det reint faglig og overlater denne "kosebehandlingen" til massører
RIN ;) ;) ;)

I min verden er massasje nevrodynamikk.Jeg massere mye. Jeg er nøye med konteksten dette utføres i da- Pasienten opplever det nok ikke som hverken kosebehandling el. "tøff massasje", heller som en undervisningstime i praktisk kroppskjennskap .
Kriskul

Innlegg fysiospiren » Lør Jan 30, 2010 9:53 am

Kriskul skrev:Veldig interessant dette. Pasienten mottar samme behandling, samme sansemotoriske stimuli, men likevel skal behandlingen klassifiseres etter hvem terapeuten er/hvor terapeuten tok sin utdannelse..... I løpet av de neste 15-20 årene vil vi nok bevege oss i retning av at vi alle vil dele samme yrkestittel. Om denne tittelen blir en av de ovennevnte, eller et mer eller mindre elegant kompromiss a la "muskel-skjelett terapeut" vil tiden vise.

Som du sier, spennende. Tror du har rett i at vi etter hvert vil bevege oss nærmere en yrkestittel. Tror dette kunne vært riktig for faget/fagene også, men jeg er spent på profesjonskampen vi da vil se. "Min utdanning er best". "Nei, min utdanning er best". "våre kurs er best". "vårt forbund er best". Osv. osv. Den mølla vil nok ta noen år før den stopper. Men at yrkesgrupper har begynt å begi seg inn på andre sine opprinnelige "felt", synes jeg er utelukkende positivt. At man kan lære på tvers av faggrupper, hente inspirasjon og kunnskap. Burde (nesten) være obligatorisk. Selv syns jeg mange av kursene til NFF og kanskje enda mer Manuellterapeutenes eget forbund som mer interessante enn mange av de kiropraktorforeningen presenterer.

Ang. kompromisset ditt, så utdannes det jo allerede "muskel og leddterapeuter" over en lav sko fra en privat skole i Oslo nå. Dette er en herlig utvikling. Vi får så mange aktører på markedet etter hvert, uten noen som helst kvalitetssikret utdanning eller yrkesutøvelse. Pasientene må jo bli svimle i behandlingsjungelen.
fysiospiren

Innlegg eirik_johan » Lør Jan 30, 2010 11:03 am

Anders skrev:Selv har jeg sett endel ferske klipp på YouTube med intervjuer av studenter på Palmer skolen i USA. Det går jo i "subluxation" og "innate intelligence". Disse "akademisk" utdannede kiropraktorene blir automatisk godkjent i Norge som primärkontakter!? Som jeg har nevnt för, debatten har rast på svenske Dagens Medicin (blogginnlegg) og kommentarene avslörer ganske så mye i min mening. Alle anonyme forresten. De eneste som skriver under med eget navn er svenskutdannede.

Kiropraktorens fremste "verktöy" har alltid värt og er fortsatt spinal manipulation. Når din identitet som yrkesutöver baseres hovedsakelig på en teknikk, så skapes det en hel industri runt om for å opprettholde status quo.

Kiropraktikkens identitet skal ikke belage på en "teknikk" dette er noe man går bort fra på de fleste skoler, identiteten skal mer gjenspeile en ekspertise til å diagnostisere og behandle lidelser i muskel- skjelettsystemet. Hvis man reduserer kiropraktikk til manipulasjon er det noe alvorlig galt. Når det gjelder Palmer, så skal det sies at den skolen har blitt betydelig mye bedre, og det publiseres faktisk mye fra Palmer, bla. Pickar jobber og forsker fra Davenport. Svenske kiropraktorer kan være verdens beste behandlere, og de får autorisasjon i Norge som kiropraktor, men de får ikke medlemskap i NKF grunnet at skolen ikke holder ECCE standard, og har heller ikke de akademiske krav som stilles for å få universitetsgodkjennelse på plass, når dette skjer vil nok skolen bli godkjent.

Det viser seg jo at det spiller ingen rolle på hvilken skole man går på om man blir en total gærning eller ikke, jeg vet om de som har kommet ut fra SDU i Danmark og blitt totalt omvendt til den superreligøse kiropraktorsekten som kun går etter penger og "spesifikkk justering". Mens andre studenter som har kommet fra skoler ala Palmer har blitt totalt omvendt. Det er pengene som styrer dette, og skolenes mangelfulle evne til å diskutere dette med studentene i studietiden. Da blir det heller at de søkende studenter blir lokket av en tulling i dyr dress og mye penger til å drive slik som ham fordi de anser det for å være vellykket.

Når det gjelder den svenske skolen så har jeg ingen ting imot den, så lenge de oppnår full akkreditering fra universitet og ECCE slik at de opprettholder en kvalitetssikret standard. De må også få fram et forskermiljø som publiserer i medline tidskrift.

Når det gjelder USA og kiropraktikk så er det et land som er i dyp krise (økonomisk og kiropraktormessig), der henter man inn studenter for å suge ut penger av dem på mange av skolene, og skaper halvreligiøse videoer al.a. youtube. Nå skal det sies at youtube ikke er et kritisk utgangspunkt for å vurdere Palmer, men man pleier ikke å anbefale studenter å reise til USA for å ta utdanningen, de skolene som anbefales er AECC, SDU og CMCC siste i Canada. Den svenske skolen anbefales ikke da den ikke er ECCE godkjent, den leder heller ikke fram til noe akademisk grad slik at man kan ikke ta mastergrader som etterutdanning, og man kan heller ikke ta en PhD. Dette er helt klar informasjon fra NKF til alle som skal studere kiropraktikk. Det at noen likevel velger den svenske skolen får så være deres valg. Det betyr ikke at de blir en dårlig behandler, men det er ikke det som er problemet heller, det er den akademiske grunnpillaren i utdannelsen som har tidligere vært for dårlig, og derfor har man ikke godkjent den svenske utdannelsen.

Et blogginnlegg gir en viss innsikt, men det er alt for subjektivt til å gjøre seg opp en mening - og de kommentarene som følger i et kommentar felt kan være fornuftige de, men likevel sier det ingenting om standard ved utdanning. Det må man komme fram til gjennom undersøkelser og evaluering av skolen. Som sagt man kan komme fra en dårlig skole og bli et meget fornuftig individ, eller riv ruskende gal og komme fra den beste skolen. Men litt av målet er å ha en lik akademisk standard.
eirik_johan

Innlegg Anders » Lør Jan 30, 2010 4:42 pm

Eirik_Johan,

Takk for et fornuftig og gjennomtenkt innlegg.

Jeg har helt enig i det du skriver, men jeg tror dessverre virkeligheten er sånn at den störste delen av kiropraktorer bygger sin yrkesidentitet på en teknikk, spinal manipulation (det er vel det alle studenter ser fram imot å läre? Been there.). Selv om kiropraktorskolene i dag går mere og mere bort fra dette, så er det ikke mulig å kontrollere hvilke valg ferdige kiropraktorer tar videre i karrieren. Her kommer påvirkning fra kolleger, penger, videreutdanning/kurs, mangel på kritisk tenkning (svakhet fra skolene) og patienters forventninger inn i bildet ("låsninger"). Dette gjelder såklart alle yrkesgrupper og er ikke noe unikt for kiropraktikken, selv om jeg må innrömme at min personlige erfaring med kiropraktorer på dette området er dårlig. Generellt kan jeg si at det er veldig få manuelle behandlere jeg med god samvittighet kan anbefale bekjente å besöke. Det er faktisk litt tragisk.

Selv skulle jeg ville se at det Svenske Högskoleverket tok en vurdering av de akademiske utdannelsene til kiropraktor i USA.
Jeg aner en viss dobbeltmoral / hykleri i det Svenske kiropraktorforbundet, LKR.

Det danske kiropraktorforbundet har offisielt tatt avstand fra Gibson Management, noe LKR ikke har gjort.

Dette innlegget ble kanskje ikke så sammenhengende, og dette skal ikke väre et kiropraktor-kritikk forum (hei fysiospiren! :) ), MEN det er de etiske aspektene ved det vi jobber med jeg föler et stort engasjement for, og jeg blir like forbanna om det er en fysio, napra, osteo, kiro eller MT'er som handler bevisst kynisk eller bare burde vite bedre.
Anders

Innlegg Anders » Lør Jan 30, 2010 4:46 pm

Palmer skolen kan väre "hur bra som helst" som vi sier her i Sverige, men så lenge dette http://www.palmer.edu/general_content.aspx?id=2630 står på skolens hjemmeside så er all kredibilitet bortblåst hos meg. Udiskutabelt.
Anders

Innlegg Ole » Lør Jan 30, 2010 5:23 pm

“Because Palmer is Chiropractic®”

Manuellterapi®
:geek:
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Innlegg eirik_johan » Lør Jan 30, 2010 6:21 pm

Jeg er helt enig i mye av det du skriver Anders, og det som virkelig bekymrer meg er den grenseløse kynismen som rår blant enkelte behandlere, om det er kiro, mt, naprapat, fysio el hva det skulle være, så er det å rense penger ut av de svakeste og de som har minst, det er noe jeg virkelig har problemer med. Palmer som mange av USA skolene er noe jeg vil fraråde de fleste.

Kiropraktikken er et synkede skip slik som den framstår i dag, da særlig i USA og Australia, men også kanskje til dels i Norge. Jeg har et håp om at det er mulig å få faget på rett kjøl, men det kommer til å bli en lang og vanskelig prosess på verdensbasis, likevel bør det være mulig. Slik vil kiropraktikken igjen reise seg med den kompetansen som kiropraktorene innehar og bli en av de ledende profesjoner innen MSK lidelser (korrigerte dette 04.02.2010,grunnet en noe uklar formulering tidligere).

Jeg er også helt enig med deg når det gjelder å sende pasienter / besøke manuelle behandlere.

Man kan ikke bli for negativ heller så jeg lever i håpet om at om noen tiår så vil MSK markedet ha fått seg en gjennomgang som tar knekken på useriøse behandlere.
Sist endret av eirik_johan den Tor Feb 04, 2010 10:35 am, endret 2 ganger.
eirik_johan

Innlegg rolf-inge » Lør Jan 30, 2010 8:10 pm

Hei kriskul.
sitat:" I min verden er massasje nevrodynamikk.Jeg massere mye. Jeg er nøye med konteksten dette utføres i da- Pasienten opplever det nok ikke som hverken kosebehandling el. "tøff massasje", heller som en undervisningstime i praktisk kroppskjennskap ."

Det er mange veier til rom ;) og jeg sier ikke at massasje ikke kan ha sin rette plass i behandling av MSL ,MEN jeg har valgt å bruke andre "nevrodynamiske terknikker" , hoveedsakleig aktive(fysiske og mentale/ kognitive) som pas. kan lære og dermed få hovedansvaret for sin egen rehabilitering.
Varmepakning kan f.eks ha sin funksjon før en evt egen behandling og jeg kan f.eks lære pas. hvordan de skal bruke dette passive beh. tiltaket før de evt gjør aktive tiltak.,MEN å sette av tid for dette i løpet av tbeh.imen hos meg er heeelt uaktuelt.
Som jeg har nevnt tidligere spør jeg ALLTID pas. innledningsvis ved første konsultasjon hvilke forventninger de har til dette første møte og jeg har tilgode å få svar som "du må gjøre med smertefri/frisk.Som oftest har de et ønske om, hjelp til selvhjelp og denne holdningen passer utmerket inni min behandlingsfilosofi :)
Ellers så syntes jeg mange av de tidligere innleggene synligjør spennende og viktige refleksjoner som er helt avgjørende for en sunn fagutviling ,,det være seg i kiro,napra eller fysioterapifaget som til slutt vil være til det beste for pasientene våre.
RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg fysiospiren » Lør Jan 30, 2010 9:23 pm

rolf-inge skrev:Ellers så syntes jeg mange av de tidligere innleggene synligjør spennende og viktige refleksjoner som er helt avgjørende for en sunn fagutviling ,,det være seg i kiro,napra eller fysioterapifaget som til slutt vil være til det beste for pasientene våre.

Liker utviklingen her nå. Litt mer åpenhet rundt at det faktisk er seriøse / reflekterte kiropraktorer også der ute. Gjør hvert fall at jeg øyner håp om å bli tatt seriøst en gang i fremtiden... :lol:
fysiospiren

Innlegg rolf-inge » Lør Jan 30, 2010 9:40 pm

Hei Kriskul!
Ja det finnes desverre nok av svarte får hos både kiroer og fysioer.Noen bruker varmepakninger og andre setter på plass luxasjoner.Begge deler er like useriøst slik jeg ser det,men fikk jeg som pas. velge beh.form ville jeg nok ha foretrukket varmepakningen.Det er
både billigere,behagligere og"sikrere".Jeg må alikevel tilstå at jeg i min spede "fysioterapibarndom" ved bruk av VP påførte en brannskade på en legg.Jeg ble tilgitt,det var heldigvis en fullref. pasient. :lol:

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

ForrigeNeste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest