Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Innlegg Oyvind » Tir Jan 26, 2010 12:49 pm

http://www.vl.no/samfunn/article4825803.ece

Kan kiropraktorene blant oss forklare hva disse "nevrologiske" kiropraktorene driver med? Har hørt en del spaca greier fra pasienter tidligere om disse nevrologene de har vært hos...(ja de kaller dem faktisk det)
Oyvind

Re: Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Innlegg rolf-inge » Tir Jan 26, 2010 1:14 pm

Hei!
Tror ikke denne artikkelen trenger noen ytterligere kommentarer.Disse kiroene er nok ikke representative for resten av gruppa.
RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg SigMik » Tir Jan 26, 2010 1:36 pm

Auch... Hm. Veldig vanskelig å ikke kommentere dette...

Høres ut som kiropraktikk a'la Tedd Koren-skolen som kurerer/forbedrer alt fra AHDH, syns- og hørselsskader, sengevæting, myasthenia gravis, kreft, polio, Tourettes, etc... Prøver å overse disse historiene gang på gang, men når jeg for første gang har registrert meg på et fagforum, så må jo noe bli sagt... Beklager, RIN! ;)

Har hørt om noen "nevrologiske" kiropraktorer, vet også om en på KFA Majorstuen som behandler AHDH barn ned til 3-4 års alderen...

Jeg blir ikke lenger overrasket over slike historer fra USA, men at dette foregår i Norge? Det er jo mildt sagt beklagelig. Hadde vært interessant å vite hvor disse har blitt utdannet, det er jo langt fra alle utdannelser som blir godkjent her, så jeg lurer på hvor slik praksis kommer fra.
Sigurd Mikkelsen
SigMik

Innlegg Redbull » Tir Jan 26, 2010 1:51 pm

Tror disse kiroene er utdannet i USA, tror de fleste som blir utdannet i europa og australia/new zealand holder seg for god til slikt tull.
Redbull

Innlegg fysiospiren » Tir Jan 26, 2010 7:12 pm

Redbull skrev:Tror disse kiroene er utdannet i USA, tror de fleste som blir utdannet i europa og australia/new zealand holder seg for god til slikt tull.
Dette er i tråd med mitt inntrykk også!

Men at dette forekommer i Norge det er viden kjent. Dessverre. Kiropraktoren til Andreas Thorkildsen (!) driver på med noe av det samme, men nå husker jeg ikke helt navnet hans i farten.

Når det er sagt har jeg en kompis som har fått behandling for rygg/bekken/lårskade / smerte hos en av kiroene på denne klinikken (altså ikke KFA) og han var veldig fornøyd. Han hadde fra før testet fysio, manuellterapi og osteopati. Men hva slags behandling vet jeg ikke hvordan han har fått.

Jeg er dog for at disse yrkestitlene forholder seg til hva de kan best ; nemlig bevegelsesapparatet, og lar andre diffuse diagnoser være i fred og slutte å opptre som noen "kureringsmetode". Det fjerner alt av seriøsitet og profesjonalitet rundt en profesjon.
fysiospiren

Innlegg Zorro » Tir Jan 26, 2010 8:30 pm

Det var forøvrig en god uttalelse fra lederen i kiropraktorforbundet.

Tar avstand. Øystein Ogre, leder i Norsk Kiropraktorforening, har allerede fått en klage på skrivet når Vårt Land kontakter ham. Han sier foreningen på ingen måte vil stille seg bak Klinikk for alle kureringslovnader:

– Å forespeile en kur til foreldre med barn med alvorlige nevrologiske sykdommer bryter med god kiropraktorskikk. Dessuten har norske kiropraktorer sitt hovedvirke innen behandling av muskel- og skjelettlidelser.

Ogre tar avstand fra at det finnes forskning som bygger opp under Klinikk for Alle Rogalands påstander.

– Jeg synes skrivet er ganske håpløst og de diskrediterer også andre behandlingsmetoder og annet helsepersonell. Det er grunnløst og uprofesjonelt og det er fint at helsetilsynet ser på dette, mener Ogre.
Zorro

Innlegg Redbull » Tir Jan 26, 2010 8:40 pm

Dessverre. Kiropraktoren til Andreas Thorkildsen (!) driver på med noe av det samme, men nå husker jeg ikke helt navnet hans i farten.

Tror han heter Kasper Risø Andresen. KA klnikken..
Jobbet med han før han blei kiro. heheh. Han var hjernevaska av faren sin allerede da. Stakkars gutt.

http://www.kaklinikken.no/index.php/Ka_ ... opraktikk/

Nei, nå skal jeg ikke slenge mere dritt om andre beh former. Nå skal jeg bli et tolerant og varmt menneske ;)
Redbull

Innlegg fysiospiren » Tir Jan 26, 2010 8:51 pm

Redbull skrev:Tror han heter Kasper Risø Andresen. KA klnikken..
Jobbet med han før han blei kiro. heheh. Han var hjernevaska av faren sin allerede da. Stakkars gutt.

Stakkar. Men hva kan man forvente? Når du blir drillet med teorier rundt ADHD, subluxationer og kiropraktikk ad modum Palmer fra barneårene, kan man ikke forvente å bli særlig reflektert over egen yrkesutøvelse!

Bra vi vet så mye bedre da ;)
fysiospiren

Innlegg eirik_johan » Ons Jan 27, 2010 11:59 pm

Hei

Er selv kiropraktor, og gremmet meg sterkt når jeg leste saken. Likevel har dette vært et spørsmål om tid før en slik sak ville komme til Norge. Man har sett det internasjonalt, ref. USA og Storbritannia, og hvorfor det blir slik er for meg en gåte. Dette er ikke et problem som kun er forbeholdt kiropraktorer som yrkesgruppe, men det gjør ikke problemet noe mindre.

Kiropraktorutdanningen slik den er i Europa er en universitetsutdannelse som skal gjøre studentene til kompentente klniske individer innen muskel- skjelettlidelser, og samtidig ha evnen til å reflektere og være kritisk ovenfor egen praksis. Desverre eksisterer det fortsatt mange med en ren dogmatisk tilnærming til faget, hvor subluxasjonen blir alle lidelsers mor. Det som er mest skremmende er hvordan enkelte påberoper seg titler etc. etter å ha tatt noen kurs, det er her ingen akademisk grad som skal til for å bli en "nevro-kiropraktor". I Norsk Kiropraktorforening har man i mange år frarådet å bruke denne form for titler, likevel gjør noen som de selv vil.

Det blir en minoritet som ødelegger for det store flertall. Personlig håper jeg og tror jeg at Norsk Kiropraktorforening vil rydde opp i dette på en åpen og ordentlig måte.

Et lite tankekors i denne sammenhengen er at det stadig blir flere kiropraktorer i Norge, flere naprapater, MT'er og fysioterapeuter, dette gjør at det stadig blir flere behandlere om beinet, og dermed velger noen å finne nye jaktmarker, som oftest går på bekostning av etikk og pasientenes lommebøker.

Jeg har selv et ønske om at man kunne fått til en kongress der alle seriøse autoriserte behandlere kunne møtes å diskutere fag, fra et dokumenterbart ståsted og ikke sitte på hver sin tue og forfekte at man har alle sannheter (ref. kiropraktorenes hemmelige subluxasjon). For mitt vedkommende er subluxasjonen død, men manipulasjonsbehandling har en statistisk effekt som har vist seg kostnadseffektiv i behandling av enkelte msk lidelser, men enda bedre er det sammen med strukturert rehabilitering. Hadde vært fint med en forening ala. seriøse behandleres æreslaug el.l.
eirik_johan

Innlegg Ole » Tor Jan 28, 2010 12:17 pm

eirik_johan skrev:Hadde vært fint med en forening ala. seriøse behandleres æreslaug el.l.

Me like!
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Neste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester