Når det gjelder KFA så skal jeg ikke uttale meg for mye, mest fordi jeg ikke vet nok om hvordan den kjeden er bygget opp. Men slik jeg har forstått det må man betale inn til KFA for å være medlem, slik at en del av omsetningen går til KFA + de har enkelte krav til hva som skal være en KFA klinikk, dette er hva jeg vet. Når det gjelder årets kiropraktor tittelen så gikk den til Arnesen som er en av eierne av KFA; dette var før ADHD saken kom fram, men
http://www.kiropraktikk.no/?pageID=31&ItemID=3829, Arnesen har beklaget hendelsen og støtter Ogres innspill, og han har vært flink til å få mediafokus på kiropraktikk tidliger. Som sagt dette kommer kanskje til å bli et vendepunkt innad i kiropraktorbransjen i Norge, uansett er det spennede tider som følger i kjølvannet av denne saken.
Fysiospiren: Bra at du har valgt en seriøs skole som SDU i Danmark. Det har lenge vært et av kravene fra NKF å kun gi godkjenning og turnusordninger til de studentene som kommer fra akkrediterte skoler. Skolen i Stockholm er som kjent ikke akkreditert og det samme gjelder for naprapathøgskolan. Den dagen de skolene følger de krav som ble framsatt i rapporten fra Svenska Høgskolaverket er det mulig at det er godkjente universiteter eller høyskoler som vil ta dem inn under seg. Men per dags dato er det ingen universiteter som vil knytte til seg de ovennevnte skoler grunnet for lav akademisk standard. Dette er et av de store problemene med den skandinaviske samhandlingsreformen som gir fri flyt av studenter og arbeidskraft over grensene - skal man ha autorisasjon må man ha en trygghet i at utdanningen er forankret i en akademisk god standard. Da er det jo trist å lese slikt som ADHD saken der det er medlemmer av NKF som står for denne form for urettmessig markedsføring.
Når det gjelder seriøs forskning fra kiropraktor fronten vil jeg først komme med en liten kommentar, det kiropraktiske forskermiljøet er lite, akkurat som vår profesjon, i Norge i dag har vi ca 400 kiropraktorer og mellom 5-7000 fysioterapeuter (korriger hvis jeg tar feil). Dette betyr ikke at det ikke er forskermiljø, snarere tvert imot. Men man har ikke det solide apparatet rundt seg som f.eks. Moseley, O'Sullivan.
Men her kommer en liten kortfattet liste (mer enn 3)
Charlotte Leboeuf Yde
Scott Haldeman
David Cassidy
Alan Breen
Goeffrey Bove
J. Pickard (tror de fleste MT vil kjenne til denne karen)
Partap Khalsa
J. Hartvigsen
H. Wulf Christensen
Er både basalforskning her og klinisk forskning.
Er nå igang med min mastergrad nr 2, og har heldigvis en konto som gir meg tilgang til store mengder forskningsartikler, har den i noen år til, så må jeg vel igang med PhD for å få fornyet tilgangen.