Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Re: Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Innlegg fysiospiren » Tor Jan 28, 2010 2:16 pm

Bra vi blir flere her inne. Vi mangler bredde på dette forumet. 90% av de som skriver fast her inne er vel MT?

Er selv kirostudent i Danmark og er autorisert fysioterapeut fra Norge. Bra vi får flere kiropraktorer som er reflekterte og kritiske inn her. Vi har allerede naprapat(er) her inne, så får vi osteopater som kan skrive litt, så blir dette bra.
eirik_johan skrev:Jeg har selv et ønske om at man kunne fått til en kongress der alle seriøse autoriserte behandlere kunne møtes å diskutere fag, fra et dokumenterbart ståsted og ikke sitte på hver sin tue og forfekte at man har alle sannheter (ref. kiropraktorenes hemmelige subluxasjon)...

...Hadde vært fint med en forening ala. seriøse behandleres æreslaug el.l.

Dette er faktisk ikke noe dårlig forslag! Håper du fortsetter å bidra her inne
fysiospiren

Innlegg Vegardo » Tor Jan 28, 2010 3:31 pm

Så vidt meg bekjent skal vel KFA bli mer et franchise opplegg hvor enhver klinikk kan kalle seg KFA så lenge de tilfredsstiller deres krav. På denne måten kan de "spleise" på reklamekostnader og etterhvert kunne kjøre nasjonale TV-reklamer. Jeg tar derfor ikke helt svaret fra de kiropraktorene som god fisk...at de ikke har lest god nok korrektur...Et annet paradoks i denne sammenheng er jo at Ogre tar avstand fra dette...greit nok, men en av eierene av KFA ble Årets Kiropraktor kronet av Ogre senest i 2009. Nettopp for arbeidet med reklame og få kiro ut i media. http://www.kiropraktikk.no/?pageID=31&itemID=3527
Så jeg blir ikke overrasket om det kommer mer slikt fra denne kanten framover. Med det sier jeg ikke at alle kiroer heller er like :)

Når det kommer til seriøs forskning fra kiro-kanten. Hvem skal jeg lese da? Hvilken forfattere er det som er anbefalt? På MT-siden har man jo Sahrmann, Jull, O'Sullivan, Butler, Moseley pluss pluss. Dersom jeg skal søke opp 3 stk, hvor anbefaler dere meg å begynne?
Vegardo

Innlegg eirik_johan » Tor Jan 28, 2010 6:54 pm

Når det gjelder KFA så skal jeg ikke uttale meg for mye, mest fordi jeg ikke vet nok om hvordan den kjeden er bygget opp. Men slik jeg har forstått det må man betale inn til KFA for å være medlem, slik at en del av omsetningen går til KFA + de har enkelte krav til hva som skal være en KFA klinikk, dette er hva jeg vet. Når det gjelder årets kiropraktor tittelen så gikk den til Arnesen som er en av eierne av KFA; dette var før ADHD saken kom fram, men http://www.kiropraktikk.no/?pageID=31&ItemID=3829, Arnesen har beklaget hendelsen og støtter Ogres innspill, og han har vært flink til å få mediafokus på kiropraktikk tidliger. Som sagt dette kommer kanskje til å bli et vendepunkt innad i kiropraktorbransjen i Norge, uansett er det spennede tider som følger i kjølvannet av denne saken.

Fysiospiren: Bra at du har valgt en seriøs skole som SDU i Danmark. Det har lenge vært et av kravene fra NKF å kun gi godkjenning og turnusordninger til de studentene som kommer fra akkrediterte skoler. Skolen i Stockholm er som kjent ikke akkreditert og det samme gjelder for naprapathøgskolan. Den dagen de skolene følger de krav som ble framsatt i rapporten fra Svenska Høgskolaverket er det mulig at det er godkjente universiteter eller høyskoler som vil ta dem inn under seg. Men per dags dato er det ingen universiteter som vil knytte til seg de ovennevnte skoler grunnet for lav akademisk standard. Dette er et av de store problemene med den skandinaviske samhandlingsreformen som gir fri flyt av studenter og arbeidskraft over grensene - skal man ha autorisasjon må man ha en trygghet i at utdanningen er forankret i en akademisk god standard. Da er det jo trist å lese slikt som ADHD saken der det er medlemmer av NKF som står for denne form for urettmessig markedsføring.

Når det gjelder seriøs forskning fra kiropraktor fronten vil jeg først komme med en liten kommentar, det kiropraktiske forskermiljøet er lite, akkurat som vår profesjon, i Norge i dag har vi ca 400 kiropraktorer og mellom 5-7000 fysioterapeuter (korriger hvis jeg tar feil). Dette betyr ikke at det ikke er forskermiljø, snarere tvert imot. Men man har ikke det solide apparatet rundt seg som f.eks. Moseley, O'Sullivan.

Men her kommer en liten kortfattet liste (mer enn 3)

Charlotte Leboeuf Yde
Scott Haldeman
David Cassidy
Alan Breen
Goeffrey Bove
J. Pickard (tror de fleste MT vil kjenne til denne karen)
Partap Khalsa
J. Hartvigsen
H. Wulf Christensen

Er både basalforskning her og klinisk forskning.

Er nå igang med min mastergrad nr 2, og har heldigvis en konto som gir meg tilgang til store mengder forskningsartikler, har den i noen år til, så må jeg vel igang med PhD for å få fornyet tilgangen.
Sist endret av eirik_johan den Lør Feb 06, 2010 10:27 pm, endret 1 gang
eirik_johan

Innlegg Anders » Tor Jan 28, 2010 7:34 pm

Ikke for å spore av, men angående den Svenske Kiropraktorhögskolan / Naprapathögskolan så er fölgende uavhengige ferske rapport intressant (for de som vil fölge med): http://www.sweden.gov.se/sb/d/5146/a/137299
Anders

Innlegg eirik_johan » Tor Jan 28, 2010 8:39 pm

Bare for å følge avsporingen litt, de skandinaviske kiopraktorforeningene er klar over de svenske myndigheters utspill i denne sammenheng. Men det er ytret et sterkt ønske om at kiorpraktorutdanningen skal inn under universitet og ikke under høyskole i Sverige. Dette er for å ha et kvalitetssikringsnett for kiropraktorutdannelse, der kravet er en universitets mastergrad. Hvis det blir høyskole i Sverige vil den ikke bli ECCE (european council on chiropractic education godkjenning av skolen som er kiropraktorenes kvalitetsikringsorgan for utdanning. Jeg tror heller ikke EAC (european academy of chirpractic) og ECU (european chiropractors union).

Det er vel og merke et steg i riktig retning fra de svenske myndigheters side - likevel er det ofte skremmende hvor liten innsikt politikere har når det kommer til viktighet av kvalitetssikring av utdannelse, og ikke minst hvordan man skal bygge opp en utdannelse. Jeg mener det tok ca 9 år å utvikle programmet ved Syddansk Universitet i Odense.

Litt av tankegangen er at man skal kunne gå ut med et likt utgangspunkt - da nytter det lite at en svensk utdanning vil være på et høyskolenivå fra Sverige når en Dansk student går ut med 3 år fra medisinerstudiet og 2 år på kiropraktorstudiet (Bologna modellen). Dette skal nå også implementeres ved AECC i England som går over til en 3 + 2 modell der det er mulig å sile ut ikke skikkede kandidater etter 3 år.
Sist endret av eirik_johan den Lør Feb 06, 2010 9:56 pm, endret 1 gang
eirik_johan

TILSTANDSRAPPORT FRA KLINIKK FOR ALLE

Innlegg Kriskul » Tor Jan 28, 2010 9:37 pm

Klinikk for alle sine markedsføringsstrategier er rimelig tvilsomme greier. Jeg legger ved en link her til Klinikk For Alles mer eller mindre berømte TILSTANDSRAPPORT, slik at alle kan se det faglige nivået Klinikk for Alle holder:

http://www.klinikkforalle.no/doc/tilstandsrapport.pdf

Dette er bare triste greier spør du meg. For en gjeng med kyniske kremmere de er disse menneskene- Det er nesten komisk hvordan de går eiendomsmeglerne i næringa med å kopiere konseptet med tilstandsrapporter..... Kanskje de kan tilby takstvurdering også?
Kriskul

Innlegg Anders » Tor Jan 28, 2010 10:24 pm

"Report of Findings" (ROF) er jo et kjent kiropraktisk påfunn. Denne "tilstandsrapporten" tar det til nye höyder.
Snakker om "mesodermal heaven".. hehe
Anders

Innlegg eirik_johan » Tor Jan 28, 2010 11:03 pm

ROF - hvis man er bevandret i svindelverden vil man ha hørt om kurs som markesfører seg med "the ultimate report of findings, how to double your patient visits in a week". Dette er kynisk og baserer seg ofte på gammel kiropraktisk skremselspropaganda. Hva KFAs tilstandsrapport gjelder så får den enkelte gjøre seg opp en mening om dette, i min praksis får ingen pasienter noe slikt. Jeg stusser litt over hvor mange pasienter som ikke kommer til å få behandlingen "spesifikk justering" tipper det totale antal er tilnærmet lik 0.

Skal man drive seriøst innen MSK faget må man klare å stille spørsmål ved sin egen praksis og tørre å møte seg selv i døren mange ganger hver dag. Markedsføring innen helsevesenet er et minefelt hvor man skal trø ekstremt varsomt...
eirik_johan

Innlegg Oyvind » Søn Jan 31, 2010 2:09 pm

"I forbindelse med NKFs Vinterkurs arrangerer vi et Faglig filosofisk forum der vi vil sette fokus på den eksponeringen kiropraktikk har fått i media de siste dager. Er det slik at kiropraktorer behandler Autisme, Asbergers, ADHD, osv, eller er det slik at bulken av kiropraktorer ikke kjenner seg igjen. Hvordan ønsker vi at kiropraktikken skal fremstå? Møt opp og la din stemme bli hørt!"

Interressant, hadde vært gøy med et referat fra dette forumet!
Samtidig registrerte jeg at..."Kiropraktor Gunnar Sveindal var arrangør av et kurs med tittelen «Clinical Cranial Training For the Practicing Chiropractor». Trening i craniosacralterapi. Første modul gikk av stabelen 15.-17. Januar på NKFs servicekontor i Oslo. Ca 30 meget fornøyde deltakere. Instruktør var Dennis Hertenstein fra USA."
Gjerne dette blir tatt opp i samme forum?
Oyvind

Innlegg rolf-inge » Søn Jan 31, 2010 4:07 pm

Hei!
Før vi kritiserer andre bør en helst kunne feie for egen dør.Det betyr ikke at jeg tar avstand fra endel useriøse behandlingstiltak som bedrives av noen kiroer,men vi trenger ikke gå lenger enn til vår egen bransje for å finne useriøse aktører ,men de trenger ikke å markedsføre seg( da mange har DT) på samme måte som kiroene,faktisk er gode på!

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

ForrigeNeste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest