Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Re: Klinikk lovet å kurere autisme, ADHD etc...

Innlegg aplikator » Lør Feb 06, 2010 10:42 pm

Innate1895 skrev:To all Doctors of Chiropractic.

I received word form some of my Palmer, Life and Sherman Colleges of Chiropractic on the recent discussion going on in Norway in regards to ADHD.

I am a Fourth Generation Doctor of Chiropractic. I find it a serious and punishable offense when I read comments from so called Chiropractors (who graduated from schools that did
not issue a Doctorate) ie. England, Denmark etc.

As a Fourth Generational Member of the ICA (International Chiropractors Association) that was founded by Dr. B.J. Palmer D.C. I am obligated to inform any that speak on
behalf of Chiropractic to any degree of an expert and at the same time speak of manipulation of joints, slander against Doctors of Chiropractic, and any other pedantics are now committing an illegal act.

If this slander continues about my Noble Colleagues From the Palmer College of Chiropractic or any other of my Principled Above Down Inside Out Doctors of Chiropractic then you are asking for a Class Action Lawsuit on behalf of the ICA, Palmer Alumni Association and the International Community of Doctors of Chiropractic.
This is an informal warning of your gag order.

Looks like once again, it is time to re-visit the Green Books Children. Fugazi's

Dr. Michael B. Dibley D.C.
Owner, The Institute For Human Potential: A 360° Clinic
Bø i Telemark & Skien NORGE
ICA Member
Palmer Legacy
Email: TheInstituteForHumanPotential@GMail.Com

Dear "Doctor" Dibley. I will write my comment in Norwegian. This due to my poor English, but I am sure that Catherine Walle will be glad to translate, if you haven`t already become familiar with the Norwegian language ;)

Når jeg leser innlegget ditt kan jeg ikke gjøre annet enn å flire godt. Innlegget levner ihvertfall ingen tvil om at du tar deg selv ganske høytidelig. Jeg er godt klar over at dere kiropraktorer har en policy om ikke å tale ned hva angår yrket deres eller dens yrkesutøvelse. Men, kjære deg, slapp av litt - og senk skuldrene! Det eneste som kommer ut av en kontruktiv diskusjon og dialog er synspunkter,- og derigjennom kan kunnkapen blomstre. Nå lar jeg deg ligge, med mindre du er keen på å saksøke meg :o

Eirik Johan, hva tenker du om innlegget til "Doktoren"?
Fysiospiren, hva syns du om at han "pisser på" utdannelsen i England og Danmark, og at dere uttaler dere? Dere blir jo ikke engang "Doktorer" der ;)

Stilig kar som skal ta Norge med storm, denne Doctor Dibley!

Mvh. Jan Kristian D. Huus
aplikator

Innlegg rolf-inge » Lør Feb 06, 2010 10:49 pm

Hei!
På kiropraktorforeningens nettside kan en bl.a lese dette:

"Det å bli født kan være en stor påkjenning for kroppen. Vanligvis tåler barnet dette, men selv en normal fødsel kan ha stor innvirkning på barnet, for eksempel hvis den er veldig rask. Belastningen blir ekstra stor hvis barnet kommer i seteleie eller har ligget trangt i livmoren. Dette vil kunne føre til symptomer som blir merkbare rett etter fødselen, eller først etter lang tid. Luftsmerter og gråt er noen av de mest kjente. :o :? :o Andre plager kan være posisjonelle problemer, for eksempel at de ikke klarer å snu seg, vondt for å ligge på ryggen eller smerter i nakken. Ofte skyldes dette blokkeringer og feilfunksjoner i ryggsøyle."
HVOR FÅR DEM DET FRA?

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg eirik_johan » Lør Feb 06, 2010 11:02 pm

Jeg kan ikke si annet at jeg blir noe forbauset når jeg skal knebles ref. gag order. Hvilke lovhjemler Dr. Dibley truer med vet jeg ikke, men i Norge gjelder fortsatt grunnloven vedr. ytringsfrihet antar jeg og finner ikke mine tidligere innlegg særskilt krenkende. Synes forøvrig det var et lite konstruktivt innlegg. Jeg håper ikke mine tidligere innlegg er tolket som dyskolegiale, jeg oppfordrer alle til å dokumentere sine påstander slik at det blir en faglig god diskusjon.
eirik_johan

Innlegg rolf-inge » Lør Feb 06, 2010 11:16 pm

Hei!
Angrep er det beste forsvar heter det ,noe tydligvis Dr. Michael B. Dibley D.C. mener er berettiget i dette tilfellet
,men problemet hans (palmer kiropraktikken)er jo at det overhode ikke finnes noen form for vitenskaplig dokumentasjon for bl.s subluxasjonsteorien deres.
Ville det ikke være myyyye bedre å gå litt stille i dørene?
All reklame er IKKE god reklame.
God natt!

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg Anders » Lør Feb 06, 2010 11:18 pm

Tro meg, denne "Doktor" Dibley er ikke ute etter en "faglig diskusjon", eller "å la kunnskapen blomstre". Her er det hardcore chiropractic som gjelder. Tidsinnstilt bombe for Öysten Ogre.
Anders

Innlegg Ole » Lør Feb 06, 2010 11:43 pm

Ut i fra FB siden til Dibley så ser det ut som de også behandler ADHD.
ADHD Drug Warning - Chiropractic : A Proven Alternative

Upper Cervical Korreksjon
:o :o :o

Norges nye standard innen Kiropraktikk.

:|
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Innlegg aplikator » Søn Feb 07, 2010 12:11 am

Ole skrev:Ut i fra FB siden til Dibley så ser det ut som de også behandler ADHD.
ADHD Drug Warning - Chiropractic : A Proven Alternative

Upper Cervical Korreksjon
:o :o :o

Norges nye standard innen Kiropraktikk.

:|

Hei Ole.

Hva om du inviterer "Doktoren" til en faglig diskusjon. Du finner han her (public profile /åpen tilgang) http://no.linkedin.com/in/drmichaelbdibley

Mvh. JK
aplikator

Innlegg Oyvind » Søn Feb 07, 2010 1:42 pm

Må nesten gni meg i øynene her, dette er stor underholdning...Satte kaffen i vrangstrupen og flirte på meg en scalene spenning da jeg leste dette, mulig jeg må undersøke mine juridiske muligheter i fht søksmål :D
Oyvind

Innlegg rolf-inge » Søn Feb 07, 2010 3:04 pm

Hei!
Har lenge lurt på hvor det finnes viteskaplige holdepunkter for praktisere cranial terapi.
I følge denne forfatteren finnes det altså ingen grunn til å praktisere en slik beh.form!Mulig jeg tråkker noen kollegaer på tærene nå :D

"Cranial osteopathy: its fate seems clear"
Steve E Hartman

Department of Anatomy, College of Osteopathic Medicine, University of New England, Biddeford, ME, 04005, USA

author email corresponding author email

Chiropractic & Osteopathy 2006, 14:10doi:10.1186/1746-1340-14-10

The electronic version of this article is the complete one and can be found online at: http://www.chiroandosteo.com/content/14/1/10

Received: 1 May 2006
Accepted: 8 June 2006
Published: 8 June 2006

© 2006 Hartman; licensee BioMed Central Ltd.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

Abstract
Background
According to the original model of cranial osteopathy, intrinsic rhythmic movements of the human brain cause rhythmic fluctuations of cerebrospinal fluid and specific relational changes among dural membranes, cranial bones, and the sacrum. Practitioners believe they can palpably modify parameters of this mechanism to a patient's health advantage.

Discussion
This treatment regime lacks a biologically plausible mechanism, shows no diagnostic reliability, and offers little hope that any direct clinical effect will ever be shown. In spite of almost uniformly negative research findings, "cranial" methods remain popular with many practitioners and patients.

Summary
Until outcome studies show that these techniques produce a direct and positive clinical effect, they should be dropped from all academic curricula; insurance companies should stop paying for them; and patients should invest their time, money, and health elsewhere.

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg rolf-inge » Søn Feb 07, 2010 3:26 pm

Hei!

Subluxation: dogma or science?
Joseph C Keating Jr1 , Keith H Charlton2 , Jaroslaw P Grod3 , Stephen M Perle4 , David Sikorski5 and James F Winterstein6

1 6135 North Central Avenue, Phoenix, AZ, 85012, USA

2 School of Medicine, Mayne Medical School, University of Queensland, Herston, Queensland 4006, Australia

3 Department of Graduate Education and Research, Canadian Memorial Chiropractic College, 6100 Leslie Street, Toronto ON, M2H 3J1, Canada

4 Department of Clinical Sciences, College of Chiropractic, University of Bridgeport, 225 Myrtle Ave., Bridgeport, CT 06604, USA

5 Department of Chiropractic Procedures, Southern California University of Health Sciences, 16200 E. Amber Valley Drive, Whittier, CA 90604, USA

6 President, National University of Health Sciences, 200 East Roosevelt Road, Lombard, IL 60148, USA

author email corresponding author email

Chiropractic & Osteopathy 2005, 13:17doi:10.1186/1746-1340-13-17

The electronic version of this article is the complete one and can be found online at: http://www.chiroandosteo.com/content/13/1/17

Received: 25 May 2005
Accepted: 10 August 2005
Published: 10 August 2005

© 2005 Keating et al; licensee BioMed Central Ltd.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

Abstract
Subluxation syndrome is a legitimate, potentially testable, theoretical construct for which there is little experimental evidence. Acceptable as hypothesis, the widespread assertion of the clinical meaningfulness of this notion brings ridicule from the scientific and health care communities and confusion within the chiropractic profession. We believe that an evidence-orientation among chiropractors requires that we distinguish between subluxation dogma vs. subluxation as the potential focus of clinical research. We lament efforts to generate unity within the profession through consensus statements concerning subluxation dogma, and believe that cultural authority will continue to elude us so long as we assert dogma as though it were validated clinical theory.

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

ForrigeNeste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest