Uspesifikke smerter!?

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Uspesifikke smerter!?

Innlegg rolf-inge » Lør Jan 30, 2010 9:06 pm

Hei!
Leser ofte i artikler fra tidskrifter(også medisinske) og aviser om uspesifikke smerter i MSA .Min oppfatning er at dette begrepet bygger hovedsaklig på manglende kunnskap i klinisk diagostisering,som desverre er en mangelvare hos de fleste fastleger.(og derfor forer de pas.med totalt bortkastet medisinering som bl.a NSAIDS ,da de ikke har noe bedre å tilby :? )
Noen synspunkter?

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Re: Uspesifikke smerter!?

Innlegg Vegardo » Tor Feb 11, 2010 12:17 pm

Hei RIN (og andre)
Når du har slike kroniske uspesifikke smertepasienter kan du fortelle litt om hvordan du setter opp mål for pasientene? Hvordan legger du opp timene når du kanskje forstår tidlig at "hands-off" kanskje er mer effektivt enn hands-on?

Mye spm men jeg syns det er viktig (og vanskelig) å sette opp objektive mål for disse pasientene.
Vegardo

Re: Uspesifikke smerter!?

Innlegg rolf-inge » Tor Feb 11, 2010 10:16 pm

Hei vegardo!
Poenget mitt var at det mange kaller uspesifikk smerter tror jeg bygger på at man sannsynligvis har for lite kunnskap(ingen interesse?) i lidelser i det nevromuskulære skjlelettapparatet og dermed lite klinisk erfaring(grunnet bl.a for korte konsultasjoner)og dermed lite "hands on".Tenker nå spesielt på leger og deres betydelige manlgende kunnskap på dette området.Når så media skriver om alle disse uspesifikke lidelsene bygger dette på utsagn fra leger som ikke er istand til å diagnostisere , og lidelsen blir dermed uspesifikke.
Det er ikke dermed sagt at jeg alltid forstår smertenes opprinnelse(vevstype,fysisk-emosjonell belastning osv)men alt for ofte får jeg kroniske smertepasienter som ikke har fått adekvat undersøkelse og behandling til rett tid og dermed ofte går inn i en lengre hel/gradert sykemeldingsperiode uten at der skjer noe,kronifiseringen forsterkes både fysisk og mentalt.
En gjenganger hos mange av disse pasientene er nevropatiske smertetilstander.For å diagnostisere en slik tilstand er det en fordel det at du som kliniker bl.a har god tid til disposisjon,gode kunnskaper i nevroanatomi/fysiologi,for her er det lett å trå feil og tro at smertene er muskulært betinget og behandle på dette grunnlaget,som desverre er dømt til å misslykkes.Leger bruker NSAIDs og injeksjoner i hytt å pine på slike tilstander uten at dette hjelper,fordi i deres verden er smertene et resultat av "sene/muskelbetennelse" :evil:

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest