Hei vegardo!
Poenget mitt var at det mange kaller uspesifikk smerter tror jeg bygger på at man sannsynligvis har for lite kunnskap(ingen interesse?) i lidelser i det nevromuskulære skjlelettapparatet og dermed lite klinisk erfaring(grunnet bl.a for korte konsultasjoner)og dermed lite "hands on".Tenker nå spesielt på leger og deres betydelige manlgende kunnskap på dette området.Når så media skriver om alle disse uspesifikke lidelsene bygger dette på utsagn fra leger som ikke er istand til å diagnostisere , og lidelsen blir dermed uspesifikke.
Det er ikke dermed sagt at jeg alltid forstår smertenes opprinnelse(vevstype,fysisk-emosjonell belastning osv)men alt for ofte får jeg kroniske smertepasienter som ikke har fått adekvat undersøkelse og behandling til rett tid og dermed ofte går inn i en lengre hel/gradert sykemeldingsperiode uten at der skjer noe,kronifiseringen forsterkes både fysisk og mentalt.
En gjenganger hos mange av disse pasientene er nevropatiske smertetilstander.For å diagnostisere en slik tilstand er det en fordel det at du som kliniker bl.a har god tid til disposisjon,gode kunnskaper i nevroanatomi/fysiologi,for her er det lett å trå feil og tro at smertene er muskulært betinget og behandle på dette grunnlaget,som desverre er dømt til å misslykkes.Leger bruker NSAIDs og injeksjoner i hytt å pine på slike tilstander uten at dette hjelper,fordi i deres verden er smertene et resultat av "sene/muskelbetennelse"
RIN