Nevropatiske smerter

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Re: Nevropatiske smerter

Innlegg rolf-inge » Tor Feb 04, 2010 1:26 pm

Hei redbull!
Hva betaler pas. i leie.Likte traksjonsapparatet ditt! 8-)
RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg rolf-inge » Tor Feb 04, 2010 2:25 pm

Hei Kriskul!
Takk nå er jeg med! :D
MEN hvordan behandler du pas./gir dem øvelser slik at de kan ivareta sin naturlige ideomotorikk???
Har du noen gode kliniske eksempler på denne en slik "behandlingsform" som stimulerer manglende/hemmet ideomotorikk.
Hvilke funn som kliniker tilsier deg at denne pas. har behov for beh. som stim.en naturlig ideomotorikk?

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg Redbull » Tor Feb 04, 2010 4:39 pm

De får leie den for 200 kr uka (har 3 stk. slik at jeg alltid har en på klinikken) Gir Pas. nerve mob. hjemme øvelser og traksjons ap, så blir de happy. Har også en for lubalen, som jeg leier ut for 400 kr i uka.
Redbull

Innlegg rolf-inge » Tor Feb 04, 2010 6:40 pm

Hei redbull,du er jo reine kremmern :D Takk for tipset .Tror så absolutt at dette kan være en god "hjemmehjelp" for enkelte nakkepas!(og billig sammenlignet med beh.hos terapeut)

RIN ;) ;) ;)
rolf-inge

Innlegg Kriskul » Tor Feb 04, 2010 9:33 pm

rolf-inge skrev:Hei Kriskul!
Takk nå er jeg med! :D
MEN hvordan behandler du pas./gir dem øvelser slik at de kan ivareta sin naturlige ideomotorikk???
Har du noen gode kliniske eksempler på denne en slik "behandlingsform" som stimulerer manglende/hemmet ideomotorikk.
Hvilke funn som kliniker tilsier deg at denne pas. har behov for beh. som stim.en naturlig ideomotorikk?

RIN ;) ;) ;)

Jeg bruker ikke dette på pasienter- ikke bevisst iallefall. Aktuelle funn som tilsier at dette kan være lurt er vel all type smerteproblematikk, spesiellt av den vedvarende typen. Jeg avventer demo fra Dorko, så foreløpig trives jeg godt med kombinasjon Somatics/Sahrmann/McGill/MTT som aktive tiltak.

Kristian
Kriskul

Innlegg Ole » Fre Feb 05, 2010 10:01 pm

Kriskul skrev:
Redbull skrev:hm.... her er det på sin plass å sitere Eric Cartman:

I'm trying to make the best out of a bad situation. I don't need to hear crap from a bunch of hippie freaks living in denial! Screw you guys, I'm going home.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Hehe..Det er alltid morsomt med et south park-quote eller to. :lol:

That pretty much sums up my attitude 3-4 years ago. Men etter mye lesing+ klinisk erfaring så har det blitt stadig vanskeligere å ignorere disse tingene.

Må si at Redbull's holdning var min holdning for 2-3 år siden også. Men etter ALT for mye tid på Somasimple og intens diskusjon med flere der måtte jeg bare si meg slått. Det var vel egentlig først etter at jeg leste disse bøkene:

The Body Has a Mind of Its Own: How Body Maps in Your Brain Help You Do (Almost) Everything Better
Phantoms in the Brain: Probing the Mysteries of the Human Mind

Det var Matthias Weinberger som anbefalte meg de bøkene - jeg må jo bare anbefale folk å lese blogg innleggene hans Pain for dummies. Blir morsomt å treffe ham på NOI 2010 Conference :)

Regner med at jeg kommer til å ta meg en tur på et Feldenkrais kurs i Oslo i løpet av året...

Sånn i klinikken så gir jeg nå øvelser (ofte helt vanlige øvelser / tøyninger) uten at de har som hensikt å styrke eller tøye, men med instruksjon til pasienten å være oppmerksom på øvelsen.

Ta en tur på nettsiden til klinikken vår her i Moss og se nederst i menyen til høyre ... "Hjemmelekse" - den får fleste parten av pasientene. Det omhandler mindfulness og er publisert av Helsedirektoratet.

Og når jeg ser kroniske smertepasienter (e.g. fibromyalgi pasienter) så bruker jeg Active Release Techniques, men trykket jeg bruker med hendene er så lett at det egentlig bare er en skin stretch - det som er skremmende er at det virker bra!

Ugh, hadde jeg hørt meg selv for 5 år siden så hadde jeg lurt på hva jeg hadde røyka... :|

Friedrich Nietzche skrev:The attraction of knowledge would be small if one did not have to overcome so much shame on the way.
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Innlegg Redbull » Fre Feb 05, 2010 10:52 pm

"Ugh, hadde jeg hørt meg selv for 5 år siden så hadde jeg lurt på hva jeg hadde røyka... :| "

Et godt råd for helgen:
beer before grass, you'll fall on your ass.
grass before beer, your in the clear. :lol: :lol: :lol: :lol:

Men fra spøk til alvor. Lorimer Moseley , David Butler & co har mye vettu å komme med, og det er viktig å ta til seg nye fakta og bruke det i klinisk praksis. Men til tider kan det bli litt for ensporet. Tror det er viktig bruke det beste fra flere fagfelt f.eks osteopati, NOI , psykomotorikere, adferdsterapi etc etc.
Redbull

Innlegg Ole » Fre Feb 05, 2010 11:23 pm

Redbull skrev:"Ugh, hadde jeg hørt meg selv for 5 år siden så hadde jeg lurt på hva jeg hadde røyka... :| "

Et godt råd for helgen:
beer before grass, you'll fall on your ass.
grass before beer, your in the clear. :lol: :lol: :lol: :lol:

:D

Redbull skrev:Men fra spøk til alvor. Lorimer Moseley , David Butler & co har mye vettu å komme med, og det er viktig å ta til seg nye fakta og bruke det i klinisk praksis. Men til tider kan det bli litt for ensporet. Tror det er viktig bruke det beste fra flere fagfelt f.eks osteopati, NOI , psykomotorikere, adferdsterapi etc etc.

Enig, men jeg tenker ta teknikkene fra osteopati, psykomotorikere, kiropraktikk, MT and WHATEVER... ta forståelsen fra NOI og neuroscience.
Ole Reidar Johansen
Manuellterapeut
Certified Active Release Techniques® Provider
ART® Norge Klinikken
Kursoversikt Active Release Techniques® Norge
Brukerens avatar
Ole

Innlegg Kriskul » Fre Feb 05, 2010 11:27 pm

Ole skrev:
Regner med at jeg kommer til å ta meg en tur på et Feldenkrais kurs i Oslo i løpet av året...

Thanks a bunch for linken.

For øvrig enig med Ole i foregående post. lær & Gjør masse spennende osteopati++ teknikker, men forstå effektene ut i fra nevrobiologisk viten- På det viset kan vi utvikle disse spennende teknikkene og take it to the next level.

Kris
Kriskul

Innlegg Vegardo » Lør Feb 06, 2010 2:31 am

Litt "off topic" her altså....men den linken redda kanskje min nattesøvn Ole :)

Som dere ser av klokkeslettet så sliter vi med ei lita "kolikk-jente" som gjør oss fullstendig gal... :D (på 4. uka nå...) Har nå forsøkt denne metoden på den ene linken der (viderelinket til denne: http://www.youtube.com/user/thehappiestbaby#p/u/3/G6KnVPUdEgQ og tro det eller ei 3 minutter tok det....nå sover hun. Ikke akkurat RCT forsøk dette, men funker dette imorgen natt så blir det jubel i heimen.

:D
Vegardo

ForrigeNeste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest